Železničná spoločnosť Slovensko, czyli słowackie koleje państwowe, postanowiły wykorzystać prawo opcji w umowie ze Stadlerem na dostawę od 2 do 4 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS, decydując się tym samym na realizację całego zamówienia. Piętrowe pociągi od zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2026 roku będą obsługiwały relację z Bratysławy do Żyliny.
W tym roku w kwietniu
Železničná spoločnosť Slovensko, czyli słowackie koleje państwowe, zawarły umowę ze Stadlerem na dostawę 2 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS z opcją na rozszerzenie zamówienia o kolejne 2 pojazdy. Inwestycja uzyskała wsparcie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Nowoczesne piętrowe składy od rozkładu jazdy 2026/2027 mają zostać skierowane do obsługi relacji Bratysława – Żylina przez Trnawę, Trenczyn i Púchov. Dodajmy, że ZSSK eksploatują już 4 sztuki sześcioczłonowych KISS-ów. Od ubiegłego roku obsługują one połączenia regionalne na trasach Bratysława – Nové Zámky oraz Bratislava – Trnawa – Trenczyn – Púchov.
W dniu 11 września Stadler poinformował, że ZSSK wykorzystało prawo opcji (tym samym wartość całego zamówienia sięgnie ok. 100 mln euro), dlatego od rozkładu jazdy 2026/2027 eksploatowanych będzie łącznie 8 sztuk KISS-ów. Podobnie jak już dostarczone pojazdy, kolejne 4 piętrowe pociągi również będą złożone z 6 członów. Na pokładzie znajdzie się łącznie 582 stałych miejsc siedzących, zarówno w 2. klasie, jak i w 1. klasie, a także 29 siedzeń składanych. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 160 km/h, co pozwoli na pełna wykorzystanie parametrów infrastruktury – trasa z Bratysławy do Żyliny jest jedyną magistralą kolejową na Słowacji, gdzie taka prędkość szlakowa obowiązuje na przeważającej części.
– Bardzo się cieszę, że projekt zakupu nowoczesnych jednostek elektrycznych KISS został rozszerzony w ramach prawa opcji. Modernizacja kolejowego transportu pasażerskiego jest integralną częścią naszej wizji przyjaznej dla środowiska, zintegrowanej mobilności, rozwijanej mając na względzie przyszłe wyzwania. Finansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności to dobry instrument, pozwalający na bezpośrednie wykorzystanie środków unijnych z korzyścią dla codziennego funkcjonowania ludzi – komentuje cytowana w komunikacie prasowym Denisa Žiláková, sekretarz stanu w słowackim resorcie transportu. Jak wskazuje Stadler, KISS-y zapewnią zarówno wszelkie oczekiwane przez współczesnego pasażera funkcjonalności, jak i wysoką efektywność energetyczną. Ich atutem w porównaniu ze starszymi składami jest także niska podłoga.
Produkcja wszystkich KISS-ów w ramach kontraktu zostanie zrealizowana w polskim zakładzie produkcyjnym w Siedlcach. Każdy z pojazdów będzie wyposażony w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2 oraz krajowego systemu Mirel VZ1. Pociągi będą liczyły blisko 156 metrów długości. Dodajmy, że KISS-y to zespoły trakcyjne, w których każdy człon jest osadzony na dwóch wózkach dwuosiowych. Ich nadwozie jest wykonane z aluminium, co przekłada się na wyraźną redukcję masy, a to z kolei zapewnia wspomnianą wcześniej wysoką efektywność energetyczną. Stadler, inaczej niż Alstom i Siemens, które wprowadziły w ostatnich latach na rynek częściowo piętrowe zespoły trakcyjne (takie jak Coradia Max, które wybrało PKP Intercity w przetargu na dostawę 42 pociągów z opcją na 30 kolejnych), stawia konsekwentnie na w całości piętrowe składy.